Zo er is weer eens flink werk aan de 19 16v verricht en dat was nodig ook.
De 16v moest voor de apk en dat ging niet zonder slag of stoot.
Wat er gedaan moest worden:
-4 nieuwe banden (vredestein sportraq 3)
-2 nieuwe schokdempers voor (rechts was echt helemaal gaar)
-Remklauw rechts achter (alweer) los maken
-1 nieuwe remslang links voor (canvas zichtbaar)
-4 nieuwe bougies
-Set nieuwe bougie kabels+verderkap kabel
-Nieuwe olie+filter
Echter tot overmaat van ramp plofte vorige week de bougie van cilinder 3 er ineens uit bak herrie onder de motorkap vandaan en het vermogen viel natuurlijk ook weg.
Na 2 minuten onderzoek was ik er wel uit wat het probleem was, schroefdraad van de bougie in de cilinderkop was gewoon rot, pot vol blommen iemand heeft dat ooit dus gewoon eens keer gesloopt.
Met veel moeite en pijn de resten bougie kabel uit de schacht gepulkt om vervolgens een paar uur te lopen klooien om de bougie er uit te krijgen, die draaide namelijk dol in de kop... fijn! :@
Maar goed met een 16mm pijpsleutel en een grijpveer na lang pielen voor elkaar gekregen om het kreng er uit te krijgen. |:
Vervolgens de 19 bij de garage neer gezet om er een heli coil in te laten zetten, dat kon er ook nog wel bij nadat eerder die week het lager van de pas 2,5 jaar oude dynamo begonnen te janken.
Maar goed alles is weer opgelapt 16v rijd weer en hoe zeg!!
Ik kan me niet herinneren dat ie ooit zo gigantisch fijn en heerlijk heeft gereden!
Schommelende/onstabiele stuur issue is hiermee ook meteen opgelost dat lag dus duidelijk aan die gare schokdemper.
Schrok er best wel van hoe rot dat ding was, ronduit gevaarlijk eigenlijk, werking van een fietspomp was duidelijk beter te noemen :p
Aangezien na de dynamo issue en bougie incident heb ik het ook echt meteen gehad met F7P en ga morgen als het goed is een 2.0 F7R blokkie ophalen, later daar over uiteraard meer
And last but not least... woohoo de Speedline Turini's zitten er eindelijk onder
Smoelt heerlijk die velgen al komen ze er nog lang niet optimaal uit, de 16v zal asap toch echt 3 a 4 cm moeten zakken en een spacertje met name bij de achterwielen zal ook een hoop goed doen.
En dan nu Foto's! in goede Roald traditie van crap kwaliteit met de nokia 2.0 MP phone cam gemaakt, waardoor de turini's er nog minder uit komen.
In het echt is het toch een heel ander en vooral beter gezicht.
De Rotte schokbreker, je kon de gaten er gewoon in prikken, en de zuigstang (of hoe je het ook noemt) was zeiknat van de olie...
Dat was het weer voorlopig.
Grtz,
Roald