Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
- proostjoost
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 03 sep 2009, 17:35
- Locatie: Den Haag / Breda
Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Heeft iemand deze al eens gehad:
Als je achteruitrijd met maximale stuursuitslag, krijg ik bovengenoemde "plok" door mijn auto. Dit doet ie alleen als je flink achteruit rijd.
Mijn auto heeft:
Nieuwe precaps (binnenste spoorstangkogels)
Nieuwe buitenste spoorstangkogels
Nieuwe wiellagers rondom
Nieuwe fuseekogel links
Een uitlijnbeurt gehad bij een goede bandenboer na het bovengenoemde circus
Een verkeerde bandenslijtage (binnenkant band slijt harder)
Ik denk dat versleten onderste draagarmrubbers de dader zijn van verkeerde bandenslijtage aangezien de sporing veranderd zodra er kracht op de voortrein komt te staan door aandrijving of remmen, dit in combinatie met teveel ruimte bij de draadarmrubbers leidt tot..... Maar denk niet dat ze het geluid veroorzaken. Wie heeft dit eerder aan de hand gehad ?
Als je achteruitrijd met maximale stuursuitslag, krijg ik bovengenoemde "plok" door mijn auto. Dit doet ie alleen als je flink achteruit rijd.
Mijn auto heeft:
Nieuwe precaps (binnenste spoorstangkogels)
Nieuwe buitenste spoorstangkogels
Nieuwe wiellagers rondom
Nieuwe fuseekogel links
Een uitlijnbeurt gehad bij een goede bandenboer na het bovengenoemde circus
Een verkeerde bandenslijtage (binnenkant band slijt harder)
Ik denk dat versleten onderste draagarmrubbers de dader zijn van verkeerde bandenslijtage aangezien de sporing veranderd zodra er kracht op de voortrein komt te staan door aandrijving of remmen, dit in combinatie met teveel ruimte bij de draadarmrubbers leidt tot..... Maar denk niet dat ze het geluid veroorzaken. Wie heeft dit eerder aan de hand gehad ?
Heej poppelepee, ga je met ons mee, vlammen in de 16V !
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Zou kunnen maar dat merk je ook wel met rijden, als de draagarmrubbers gaar zijn dan begint ie wel te trekken in het stuur tijdens het remmen en gasgeven.
Ik zou eerst eens beginnen met het natrekken van de subframebouten en stuurhuisbouten. daar komen de meeste knakjes weg.
Ik zou eerst eens beginnen met het natrekken van de subframebouten en stuurhuisbouten. daar komen de meeste knakjes weg.
- proostjoost
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 03 sep 2009, 17:35
- Locatie: Den Haag / Breda
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Heej Ronald, kan je ook nog wat zeggen over het rubber die tussen subframe en auto zitten ? Voorzijde is staal op staal, achterzijde voorsubframe is het 1 kant staal op staal, andere kant is een rubber. Klopt dat wel ?
Heej poppelepee, ga je met ons mee, vlammen in de 16V !
- proostjoost
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 03 sep 2009, 17:35
- Locatie: Den Haag / Breda
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Ik hoor het alleen bij achteruit, en alleen als de kracht op alle onderdelen eerst de tegengestelde richting is geweest. Alleen bij maximale stuuruitslag dus. Het gaat als volgt: recht vooruit rijden, stoppen, stuur naar rechts, optrekken en ja hoor: kloenk !
Ik heb de speciale 16V voodoo edition dus iedere keer dat ik dit hoor doet het pijn.
Ik heb de speciale 16V voodoo edition dus iedere keer dat ik dit hoor doet het pijn.
Heej poppelepee, ga je met ons mee, vlammen in de 16V !
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 15 okt 2009, 20:29
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Dan heb ik waarschijnlijk de oodoov editie, want de mijne doet hetzelfe bij vooruit wegrijden vanuit volle stuuruitslag .
Ik denk eigenlijk dat het maken heeft met de toplagers van de schokbrekers die wat vast zitten,
maar ik ben er nog niet achter of het ook echt zo is.
Ik denk eigenlijk dat het maken heeft met de toplagers van de schokbrekers die wat vast zitten,
maar ik ben er nog niet achter of het ook echt zo is.
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
De enige methode om er achter te komen of het echt aan de toplagers ligt is demonteren. Of je moet even goed schokbrekers kunnen lenen en die er onder zetten. Ik had pas iemand met een geluid, maar dat kwam door gescheurde veerschotels.
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Waar kun je het beste nieuwe toplagers bestellen eigenlijk, of kun je die het beste gewoon bij de dealer halen?
- MaartenJan
- Berichten: 426
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 15:57
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Ze kosten bij de dealer ook maar 15 euro per stuk, dus daar hoef je het niet om te laten!
En heb je tenminste origineel spul.
En heb je tenminste origineel spul.
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Oke bedankt voor de tips, ga het eerst wel even bij de dealer vragen dan. Dacht altijd dat de delaer de laatste optie was 

- proostjoost
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 03 sep 2009, 17:35
- Locatie: Den Haag / Breda
Re: Wielophanginig - ploink, kloenk geluid -
Veerschotel is bij nadere inspectie inderdaad gescheurd, ik had links al eens vervangen voor een fris exemplaar. Lings nog nix aangezien deze niet kaduuk was, ik ben benieuwd of 't dat is, ik ga maar eens aan de slag in de garage....
Laatst gewijzigd door proostjoost op di 15 dec 2009, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Heej poppelepee, ga je met ons mee, vlammen in de 16V !