Zoals in het "Wie ben ik" topic aangegeven ga ik wss op korte termijn een Ph 2 Cabrio hebben. Ik verwacht niet dat deze in 2012 al op de weg komt want hij zal wat gebreken hebben.
1 van de gebreken is de voorwielophanging (rotte demper/veer etc) en in Worst Case Scenario een krom subframe.
Als de ophanging er dan toch onderuit gaat wil ik meteen eens kijken naar verbeterpunten en daar heb ik jullie hulp/advies bij nodig. Ik heb inmiddels geen idee meer wat er is en wat er eventueel van modernere Renaults past.
Het is (vooralsnog) niet de bedoeling om de auto extreem te verlagen maar ik wil het onderstel zo stabiel en neutraal mogelijk maken zonder al te veel comfort in te leveren. Mijn Nissan 100NX is al kartig genoeg.
Ik denk aan bv:
Dikkere stabilisatiestangen voor & achter (als dat kan)
PU rubbers in de draagarmen
veerpootbrug achter (kan dat bij Cabrio?)
Betere schokdempers
Veren niet perse, hij hoeft niet omlaag.
Met de schokdempers ben ik wat huiverig want mijn 1ste 16V lag perfect op de weg met koni/eibach, mijn 2e als een krant met koni/? Met name de achterdempers dempte neergaand wel goed maar gooide de kont vd auto keihard omhoog op de weg terug. Dat was niet fijn in een bocht.
Iemand met advies?
Verbeteringen onderstel
Re: Verbeteringen onderstel
Auto niet verlagen. Wel doen: PU rubbers in de draagarmen + stabilisatorstang en Koni geel of Bilstein B6 shocks nemen.
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
- MaartenJan
- Berichten: 426
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 15:57
Re: Verbeteringen onderstel
Het gaat om de combinatie, goede schokdempers met goede veren (koni geel / bilstein kan ook op de originele veren).
Zou hem inderdaad niet verlagen, stabi kun je van een megane 1 gebruik, die is iets dikker.
Ik sluit me dus helemaal bij Xabre aan
Zou hem inderdaad niet verlagen, stabi kun je van een megane 1 gebruik, die is iets dikker.
Ik sluit me dus helemaal bij Xabre aan

Re: Verbeteringen onderstel
Welkom op het forum.
Om hard de bocht om te gaan hoef je niet veel aan de R19 cabrio te veranderen.
Er zit bij de cabrio al een enorme versteviging in de achterkant. Wil je echt hoeken, zet dan je camber 1,5 graad negatief. Koni's of Bilstein voor en achter. Verlagen is facultatief. Ik heb het niet gedaan. Wat betreft koni's: stel de demping zacht in. Te veel demping en je krijgt het gevoel dat je een trap na krijgt.
Om hard de bocht om te gaan hoef je niet veel aan de R19 cabrio te veranderen.
Er zit bij de cabrio al een enorme versteviging in de achterkant. Wil je echt hoeken, zet dan je camber 1,5 graad negatief. Koni's of Bilstein voor en achter. Verlagen is facultatief. Ik heb het niet gedaan. Wat betreft koni's: stel de demping zacht in. Te veel demping en je krijgt het gevoel dat je een trap na krijgt.
Re: Verbeteringen onderstel
Bedankt voor de reacties!
Hoeken zal niet nodig zijn hoor
Zijn er dikkere stabi's voor de 19 te vinden?
Heeft het zin om de remmerij te verbeteren of ankert hij al goed?
Hoeken zal niet nodig zijn hoor

Zijn er dikkere stabi's voor de 19 te vinden?
Heeft het zin om de remmerij te verbeteren of ankert hij al goed?
Re: Verbeteringen onderstel
Een dikkere stabilisatorstang zit in de megane 2.0 16V 1996-1999. Persoonlijk vindt ik het onzin, maar daar vind je dit onderdeel. Grotere remmen:
Clio RS of Peugeot 406 V6 coupe Hier kun je alvast wat lezen: viewtopic.php?f=24&t=141
Clio RS of Peugeot 406 V6 coupe Hier kun je alvast wat lezen: viewtopic.php?f=24&t=141
Re: Verbeteringen onderstel
Aan zich werken de standaard remmen prima voldoende echter met Clio II RS of brembo's van een 406 v6 remt natuurlijk veel lekkerder.
Anything worth doing is worth doing right!