Wel Jacques, ik durf de uitdaging aan hoor. Probeer even met me mee te denken. De 19 kop bied het meeste voordeel gewoon omdat alles blijft zoals het is qua ontsteking en electronica (zoals je zelf al zei). Toch vind ik het kant en klare onzin wat betreft de grote van de kleppen (verschil F7P-F7R700 en 710). Wat is nu het daadwerkelijk verschil in volume: 1mm ! En hoe resulteerd dat in werkelijk vulvolume ? Het verschil weegt niet op tegen de kostprijs om een meganekop te gaan gebruiken en de gehele electronica aan te passen. En dit vind ik het grappigste stuk, velen blaten maar over het extra koppel maar dat wordt gewoon gecreerd door de langere slag die de krukas produceerd. Simpel gezegd: F7P-kortere slag-minder koppel, F7R-langere slag-meer koppel alsook net geen 200cc meer volume.Jacques schreef: Bart, Waarom gebruik je een williams 4in1? Ik heb hier gelezen http://www.motor-talk.de/forum/leistung ... 77790.html en er staat ook op het RTC forum een stuk over http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 5791eadee0, dat het gietijzeren spruitstuk veel meer koppel levert over het hele toerenbereik dan het williams 4in1 spruitstuk. Ik gebruik zelf ook het gietijzeren spruitstuk (De megane 4in2 in1 ligt op de plank).
We praten hier ook over een std blok met std compressie met licht aangepaste nokkenassen, niet over een blok met hoge compressie met aangepaste zuigers/drijfstangen e.a Als het er echt om gaat om de laatste pk eruit te persen zou ik het ook anders doen, maar dit is niet aan de orde. De keuze van de gebruikte materialen is bewust.
Betreffende het uitlaatspruitstuk, daar heb ik persoonlijk een heel goede ervaring mee omdat mijn clio daar 176 adw mee liep. De flow van dit spruitstuk is veel beter dan het gietijzeren spruitstuk.
En om af te sluiten, de reden dat het langere tijd heeft stil gelegen is dat het gebruikte blok niet was wat het moest zijn. Gekocht met een zogezegde revisie (5000 km gereden na revisie). Bij de algemene controle bleek dit helemaal waardeloos te zijn. De krukas kon je je nagels op vijlen (0.05 onder de minimale maat !), lagerschade, kapotte oliepomp, kapotte hulpas oliepomp (helemaal ingelopen). Ik kon het blok dus niet zomaar in de 19 van Bart leggen. Revisie is eigenlijk het juiste woord niet meer, het is gewoon nieuw. (nieuwe krukas, lagers, oliepomp, hulpas+lagers, waterpomp, zuigerveren, gehoond, deck pas gezet, keerringen. De kop is eveneens hekemaal aangepakt, enkele kleppen vernieuwd, ingeslepen, afgeperst, gevlakt, keerringen enz enz enz.