Ronald's Race-19 16V
Re: Ronald's R19 16V RingRacer
super vet 

19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Tja, het is niet echt DE auto voor zulke evenementen, een Clio doet het vele malen beter.. onderstuur krijg je gewoon omdat de bochten te kort zijn voor de auto waardoor je gewoon noodgedwongen verder moet insturen om de bocht te halen.MaartenJan schreef:The sound of understeer, the worst sound in the world![]()
![]()
wel leuke filmpjes, je bochtsnelheden liggen toch nog wel aardig hoog als je dat zo ziet

Verder zit er nog steeds wat afstelwerk aan het onderstel. baan was overigens vochtig.
Verder deed hij het aardig, ondanks dat de auto gebouwd is voor de langere bochten en doordraaiers op hoge snelheden. daar komt de auto ook echt tot z'n recht.
Ik heb later nog gereden in een Renault 5 GT Turbo en daarmee kon je de korte slalom op het rechte stuk gewoon bijna rechtdoor nemen terwijl ik de 19 16V er echt vol over in moet sturen om niet met de achterwielen een pylon mee te pakken..

24/25 April de eerste ronden (stuk of 15 waarschijnlijk)op de Nürburgring rijden voor dit jaar en nog eens proberen om onder de 9minuten te komen met de huidige 1.8 motor.
- MaartenJan
Ja ik weet het, bij de BW's van de CRS reed ik ook met de 19, en af en toe in de 5 alpine turbo van m'n pa, en dan merk je toch hoe veel makkelijker het is in zo'n kleine auto
Ben benieuwd of je onder de 9 min. komt, zou wel een hele prestatie zijn. Slalom met een clio RS (dus niet 16v / williams) is helemaal drama, onderstuur ten top.

Ben benieuwd of je onder de 9 min. komt, zou wel een hele prestatie zijn. Slalom met een clio RS (dus niet 16v / williams) is helemaal drama, onderstuur ten top.
Onder de 9 minuten moet mogelijk zijn hoor aangezien ik vorig jaar een 9:03 gereden heb.. toen zat er eigenlijk niet heel veel meer in maargoed, 4 seconden op 20,8km moet toch wel te vinden zijn.MaartenJan schreef:Ja ik weet het, bij de BW's van de CRS reed ik ook met de 19, en af en toe in de 5 alpine turbo van m'n pa, en dan merk je toch hoe veel makkelijker het is in zo'n kleine auto![]()

- MaartenJan
Gewoon stukje afsnijden

echt mooi materiaal doet me altijd goed een renault 19 in actie 

zoef*
Zoals sommigen al wel wisten heb ik de Openingsmeeting in Nijkerk helaas niet gehaald met de R19 16V, ik was Zwolle nog niet uit en ik was de 3e versnelling al kwijt, eenmaal een paar kilometer op de snelweg begon het te rammelen en te ratelen en zeek de bakolie er uit.. afslag Wezep genomen om richting de sleutelruimte te rijden.. na wat roeren de 2e versnelling gevonden en al ratelend aangekomen, daar de Dodge gepakt en alsnog richting Nijkerk gereden. Viel allemaal even mooi tegen zo na een weekje druk zijn om de 19 netjes er bij te zetten voor de meeting :~
Aangezien ik Tim z'n Williams ook nog heb staan met een gare versnellingsbak vanavond maar meteen besloten om spijkers met koppen te slaan en de rommel uit elkaar te trekken. Aangezien er wel meer puntjes waren waar ik voor geen meter bij kon heb ik maar meteen de motor er uitgehaald.
Uiteindelijk de versnellingsbak er achter weg gehaald, het lijkt er op dat het bovenste bakhuis gescheurd is en de primaire as met lager en al er uit is gekomen, moet 'm nog even uit elkaar draaien om precies te kijken wat het is maar gezien de rommel die meekwam uit de bakolie gok ik op een oud ijzer actie.. (~)
Hij stond er zo netjes bij voor de meeting.. maargoed, dan moet ie het wel doen natuurlijk..

Ziet er niet echt fris uit.... dat lager heb ik nog nooit zo zien zitten... :p

Morgen de versnellingsbak maar eens uit elkaar draaien, beetje jammer dit.. ding is vorig jaar net uit elkaar geweest voor wat nieuwe lagers (behalve die bovenste 2....) en nieuwe synchromeshringen.. heeft het een jaartje prima gedaan tot vanmorgen dus, toen had ie er blijkbaar geen zin meer in..
Hopen dat ik de koppelingsplaat nog kan redden, drukgroep zit in ieder geval onder de olie dus de plaat zal dat ook wel zijn..
Aangezien ik Tim z'n Williams ook nog heb staan met een gare versnellingsbak vanavond maar meteen besloten om spijkers met koppen te slaan en de rommel uit elkaar te trekken. Aangezien er wel meer puntjes waren waar ik voor geen meter bij kon heb ik maar meteen de motor er uitgehaald.
Uiteindelijk de versnellingsbak er achter weg gehaald, het lijkt er op dat het bovenste bakhuis gescheurd is en de primaire as met lager en al er uit is gekomen, moet 'm nog even uit elkaar draaien om precies te kijken wat het is maar gezien de rommel die meekwam uit de bakolie gok ik op een oud ijzer actie.. (~)
Hij stond er zo netjes bij voor de meeting.. maargoed, dan moet ie het wel doen natuurlijk..

Ziet er niet echt fris uit.... dat lager heb ik nog nooit zo zien zitten... :p

Morgen de versnellingsbak maar eens uit elkaar draaien, beetje jammer dit.. ding is vorig jaar net uit elkaar geweest voor wat nieuwe lagers (behalve die bovenste 2....) en nieuwe synchromeshringen.. heeft het een jaartje prima gedaan tot vanmorgen dus, toen had ie er blijkbaar geen zin meer in..
Hopen dat ik de koppelingsplaat nog kan redden, drukgroep zit in ieder geval onder de olie dus de plaat zal dat ook wel zijn..
- MaartenJan
Balen Ronald! Lijkt me toch niet dat die olieslurpende 1.8 16v het voor mekaar krijgt om die bak uit elkaar te trekken, maar waar het dan door ontstaan is?
Neem aan dat je achter de 2.0 een JC5 drukt?
Het schijnt nog wel een veel voorkomend probleem te zijn, in de Clio Cup gebeurde dit ook wel eens en later kregen de CupClio's een verstevigingsplaat er overheen, ik ga het eerst maar eens zo doen omdat het spul gewoon moet rijden volgende week en ik er gewoon geen tijd voor heb dus. als de 2.0 er weer in gaat dan wordt de bak verstevigd op zowel prise-as als diff. moet nog even zien of dat een JC5 of een JB3 wordt, verschillen zijn minimaal qua sterkte.MaartenJan schreef:Balen Ronald! Lijkt me toch niet dat die olieslurpende 1.8 16v het voor mekaar krijgt om die bak uit elkaar te trekken, maar waar het dan door ontstaan is?
Vanmiddag maar eens even verder gegaan met de 19, motor even kaal gemaakt omdat er even een frisse kabelboom omheen moet en er een andere stuurbekrachtigingspomp aan moet. Het blok even achter in de Dodge getakelt en bij de wasplaats afgespoten om al die olie meuk er af te krijgen van die carterventilatie overstromingen de laatste keren op de Ring door die gare zuigerveren en de daardoor nogal hoge carterdruk:p
Meteen even de carterventilatie omleggen naar een catchtank o.i.d. en wat koelslangen wisselen die er niet zo fris meer uit zien. De versnellingsbak ook evne uit elkaar gedraaid, bovenste primaire as lager is gewoon door de borgring heen geduwd van de bak.. lagertje loopt niet zo fris meer dus waarschijnlijk is ie Zaterdagnacht bij 220km/h @ 7000 RPM vastgeslagen ofzo en gaan meedraaien in de bakhelft en zo er doorheen gevlogen.. waarna ie dus netjes Zondagmorgen om 11:00 op het verkeersplein van Zwolle bij 2500 RPM naar de 3 er uit kwam waaien...
Resultaat, vertanding van de priseas stuk gesleten op de bakhelft, bakhelft zelf is een stuk uit en de bak zit vol met slijpsel.. (N)

Een goedwerkend magneetje in de bak...

Vanavond de motor weer opgebouwd, frisse stuurbekrachtigingspomp er aan en de stekkers van de kabelboom gereinigd.
Meteen maar eens wat versnellingsbakken van zolder gehaald en begonnen met het tellen van tandwieltjes. uiteindelijk een mooi setje bij elkaar gevonden en een paar nette bakhelften er bij gevonden. morgen alleen even een nieuwe primaire as lager en keerring bestellen en dan kan de bak in elkaar. De koppelingsplaat bleek gelukkig ook mee te vallen, beetje remmenreiniger er over en hij was weer vet vrij..
Morgen dus even niets doen omdat ik op onderdelen moet wachten, Woensdag het nieuwe lager en keerring in de bak zetten, spul in elkaar schroeven. achter de motor hangen en dan kan de motor er weer in.. met een beetje mazzel dan Vrijdag nog even voor de APK want die verloopt Zaterdag.. heb ik volgende week nog de hele week voor de versnellingsbak van Tim z'n Williams (Y)
Nog wat foto's..

Meteen maar eens wat versnellingsbakken van zolder gehaald en begonnen met het tellen van tandwieltjes. uiteindelijk een mooi setje bij elkaar gevonden en een paar nette bakhelften er bij gevonden. morgen alleen even een nieuwe primaire as lager en keerring bestellen en dan kan de bak in elkaar. De koppelingsplaat bleek gelukkig ook mee te vallen, beetje remmenreiniger er over en hij was weer vet vrij..
Morgen dus even niets doen omdat ik op onderdelen moet wachten, Woensdag het nieuwe lager en keerring in de bak zetten, spul in elkaar schroeven. achter de motor hangen en dan kan de motor er weer in.. met een beetje mazzel dan Vrijdag nog even voor de APK want die verloopt Zaterdag.. heb ik volgende week nog de hele week voor de versnellingsbak van Tim z'n Williams (Y)
Nog wat foto's..