Ik kon natuurlijk niet achterblijven aangezien ik in Juni alweer 5 jaar besmet ben met het R19 16V virus en ook al 5 van die dingen in bezit heb gehad waaronder ik er nog steeds eentje heb. hieronder dan maar even een verhaaltje:
Ik ben dus Ronald Middendorp, inmiddels alweer 23 jaar oud en afkomstig uit Zwolle. In het dagelijkse leven ben ik 1ste Autotechnicus en APK Keurmeester waaronder 4,5 jaar gewerkt te hebben bij de Renault-Dealer in Zwolle.
Zoals ik dus al zei heb ik alweer heel wat R19 16V ervaring, heel wat 16V's gehad,5 om precies te zijn waaronder ik er 2 in nette staat heb verkocht, en 2 heb gesloopt waaronder die laatste een donor werd voor de huidige wat het aantal dus weer op 5 zet.

Mijn verhaal begon in Juni 2004, ik was net 18 en druk bezig met mijn rijbewijs en zoals velen van die leeftijdscategorie op zoek naar een geschikte auto.. eigenlijk op zoek naar iets Japans, een aantal Civic's bekeken, Toyota Celica's.. zoiets moest het wel worden..
Tot ik bij een Autobedrijf wat blauws zag staan in het gras wat mij wel aansprak, zomaar eens wat informatie gevraagd.. de auto bleek al een hele tijd stil te staan en er zat nogal wat werk aan, als monteur zijnde maak je je daar niet zo druk om, ik had mijn rijbewijs toch nog niet dus kon ik nog mooi even knutselen tot die tijd. de juiste prijs er van gemaakt en de auto meegenomen.
Na wat poetsen bleek er een hele nette auto onder te zitten, de motor liep ook al snel als een zonnetje (water bij de bougies

Dat was de XP-GZ-12

Een erg mooie wagen, die erg strak in de lak stond. Na een week rijden was er ineens 1,5 liter olie verdwenen, netjes bijgevuld.. een week later weer en zo ging dat even door.. totdat er na 3 maand ineens een drijfstanglager uit liep, de hele bende ineens vast sloeg en het mooie verhaaltje over was..
Een andere motor geregeld van een ph.2 met weinig kilometers, de oude motor er uit gehaald. direct nieuwe distributie en een nieuwe koppeling er aan, een paar motorsteunen meegenomen en het hele spul er weer ingezet. al snel kwam ik onbekende lasnaden e.d. tegen die daar niet hoorden. Na een aantal maanden rijden onderstonden er wat scheuren in de lak bij de achterschermen.. na een jaartje rijden begon het op te vallen dat de bende voor geen meter spoorde en de banden op de meest vreemde manieren onder de auto weg sleten.. toch nog een mooi tijdje doorgereden en de nodige problemen gehad..
Uiteindelijk tussendoor nog een blauwe ph.1 opgehaald voor onderdelen aangezien de handel in die onderdelen toen nog wel geinig was.. tegenwoordig is dat wat minder en inmiddels heb ik nog 2 R19 16V's in onderdelen liggen op zolder (dus als je nog wat zoekt...) die is dus snel uit elkaar gedraaid en opgehaald door de oudijzerboer..
Inmiddels was het al Januari 2007 waarna ik op zoek was naar een subframe aangezien de huidige wat krom bleek te zijn en dat de vreemde bandenslijtage op zou leveren, uiteindelijk kreeg ik een reactie van iemand uit Doetinchem die nog een subframe had staan.. daar zat dan wel een R19 16V bij en hij vroeg er zo belachelijk weinig voor dat ik die maar opgehaald heb in eerste instantie voor onderdelen, eenmaal aangekomen daar er eens omheen gelopen, beestje roeste wel wat aan de spatbordranden e.d, volgende de eigenaar lag de koppakking er uit o.i.d. en liep ie daardoor niet meer, een snelle blik bij de bougie's gaf het antwoord al, gewoon de bougieschachten weer vol met water.. dus die heb ik maar meegenomen

En dat was deze..

Eenmaal thuis aangekomen de auto op de brug gezet, bougie's schoongemaakt.. sleutel omgedraaid en dat liep ook wel net zo mooi, brug omhoog.. bodem ook wel net zo hard dat ik besloten heb om die auto maar op te lappen.. paar uurtjes flink gesleuteld, nieuwe distributieriem er om, nieuw spatbordrandje er in gelast, nieuwe APK er op, andere voorbumper er op en voor een leuke prijs weer verkocht met 257.000km op de klok.. deze auto rijd als het goed is nog (met inmiddels alweer 300.000 km op de klok


Daarna nog wat doorgeknutseld met de blauwe 16V maar voornamelijk heel erg veel gereden en al met al ook nog eens probleemloos.. aangezien je het sleutelen dan toch wel een beetje gaat missen heb ik er nog een groene 16V Sedan bij gekocht die ooit van Rinze Oost was van Team1916V, deze auto stond ook alweer een tijdje stil en kon wel wat aandacht gebruiken en er zat een 2.0 motor in die ik wel kon gebruiken


Daar de motor van omgewisseld, een aantal dingen aan vervangen zoals de koppeling, distributie en wat motorsteunen en dat was eigenlijk een geweldige auto, in de tussentijd heb ik daar nog even mee rondgestuurd waarna ik 'm in Juli een beetje zat was omdat ik op dat moment 3 auto's had en ik niet meer wist met welke ik moest rijden

Een aantal foto's van een week voor de verkoop:


Ondertussen was ik begonnen met het uit elkaar draaien van de blauwe XP-GZ-12 aangezien de versnellingsbak enigzins op was en de roest inmiddels zo erg was dat de APK in ieder geval niet meer haalbaar was, daarbij kwam ook nog dat er iemand mijn rechter kant in gereden was en daar dus nogal wat schade aan zat. Bij een bodeminspectie viel de auto helemaal uit elkaar omdat het bij elkaar gehouden werd door 20 lagen tectyl.. toch nog een poging gedaan om deze auto volledig te lassen en uiteindelijk over te laten spuiten maar die moed zakte me al snel in de schoenen. De voorkant was een drama, tijdens het schuren van de motorruimte kwam er na die bekende lasnaad een andere kleur tevoor schijn en nog meer roest en roest en roest.. dat verklaarde al heel veel natuurlijk.. toch nog doorgegaan en daarmee een heel eind gekomen.
Ongelovelijk hoe je je verkijkt op een auto.. aangezien die er zo bij stond voor de demontage..

En er na



Uiteindelijk deed Martijn Kool zijn R19 16V weg vanwege een huis enz. en aangezien dit 1 van de weinige R19 16V's is die ik van onder en boven ken had ik daar wel belang bij, het plan was dan om alles over te bouwen op die carosserie omdat die recent gelast en gespoten was. na even nadenken en alles op een rijtje te zetten heb ik de knoop maar doorgehakt en die gekocht en alles van de XP-GZ-12 overgebouwd..
Aangezien ik toch nooit dagelijks met de auto reed aangezien ik een Clio 1.4 voor dagelijks heb en ik toch wel heel regelmatig op Circuit Zandvoort of de Nurburgring Nordschleife te vinden was besloot ik om de auto daar hoofdzakelijk maar voor te gaan gebruiken en 'm daar maar voor op te bouwen








Ook nog even aan het onderstel en remmerij gedacht, Koni geel rondom, RS remmerij met Laguna hoofdremcilinder en Goodridge staalomvlochten slangen

En daar ben ik dus heel regelmatig mee te vinden op het circuit








In die 5 jaar is er vast nog veel meer gebeurd en dat kan ik hier allemaal wel gaan neerzetten.. maar ik denk, laat ik het maar kort houden.. dan is het ook nog eens een beetje overzichtelijk
