Update.. naja.. Update..
Weinig te updaten, de mensen die bij me langs komen voor onderdelen of wat dan ook weten dat de 19 16V vaak wat stoffig in de hoek staat. De ene keer in de ene hoek, de andere keer in de andere hoek... Hij lijkt behoorlijk race-klaar maar nog steeds ligt de motor er naast en heb ik nog een to-do list van 2 A4'tjes. Er is vreselijk veel gebeurd in die oude hobbyschuur van mij maar niet aan de Race-19.
Het eerste plan was om m'n Dodge pick-up weer klaar te maken voor de APK want 6,5e meter wat kansloos in de hoek staat is ook een beetje zonde van het geld. Hele cabine van het chassis gehaald om er een volledig nieuwe vloer in te lassen, Het nodige geld geinvesteerd en er waren zelfs nog plannen voor een andere motor. Iets in de trend van een 440 7,2 Liter Mopar BigBlock maar het kabinet besloot om mijn hobby af te pakken en die van vele anderen door de Vrijstelling voor de motorvoertuigenbelasting voor Oldtimers af te schaffen en later te verplaatsen naar 40 jaar en ouder. Dan raad je al wel wat er dan mis gaat, Als ik wegenbelasting voor dat ding moet gaan betalen ben ik 180 Euro per maand verder en dat is een beetje veel geld voor 1000km per jaar en 1 op 3 op LPG rijden.. Ik ben niet de enige met dit probleem en inmiddels is de waarde gedaald naar praktisch niets dus dat geintje heeft mij duizenden euro's gekost inmiddels en wat er nu nog staat is een stuk oud ijzer waar de cabine naast ligt.. nog 2,5 jaar wachten en dan is die 40 jaar oud, Als het kabinet tegen die tijd al geen nieuwe maatregel heeft..
Verder heb ik m'n oude hobby weer opgepakt.. Een dagelijkse auto rijden waar ik van kan genieten en die lekker vooruit komt, iets wat helemaal niet zo gek is als je 40 a 50.000km per jaar rijd. Ik heb altijd al stevig last gehad van die irritante Cup-Ibiza TDI dingen op het circuit die met een kleine 150PK uit die rammel-diesel vreselijk lastig bij te houden waren op de rechte stukken. Inmiddels ben ik een beetje uit de financiele crisis gekomen na de enorme verbouwing van m'n huis dus ik heb de trage gedeukte Polo SDI er uit gekiepert en een ex-lease Golf 4 1.9 TDI uit 2002 gekocht met een slippende koppeling/beetje diesel lekkage en nog meer irritante bijgeluidjes. Die slippende koppeling was perfect natuurlijk voor de prijs dus voor relatief weinig een nette dagelijkse auto gekocht en meteen een versterkte Sachs koppeling met vast vliegwiel besteld die goed is voor 450NM koppel. Daarna meteen alle turboslangen aangepast, EGR dichtgezet. Uitlaat van voor tot achter aangepast en de auto op een Dyno in het Zuiden van het land geduwd voor een stukje tuning op maat. na een aantal uur brullen op de bank en een halve tank diesel verder is het vermogen van een vlotte 100PK en 240NM naar een hele nette 162PK en 390NM gebracht. Gaat wel lekker en vooral op de snelweg is er maar weinig wat bij je wegrijd.

Toch zijn het niet alleen Renault's die bij mij uit elkaar lazeren want kort na de tuning ben ik ook nog wel even wat onderdelen verloren, 800Km na de tuning vloog er een intercoolerslang vanaf in het einde van de 3e versnelling bij 1,4Bar turbodruk dus dat is meteen aangepast en blijft nu wel heel.. en een paar duizend kilometer later zat er een enorme rammel in de cilinderkop en bleek er een nokkenaslager en een klepstoter naar de klote te zijn. Een halve motorrevisie verder en 3 dagen met 90Km/h de snelweg over naar m'n werk met de C Kadett uit '78 van m'n vriendin (3 auto's... niks rijdend.. ze zag me aankomen..) had ik na 3 doordeweekse avonden/nachten (ik kan het nog..) de zooi weer klaar.
Inmiddels ben ik alweer 23.000km verder met deze auto in een half jaartje tijd en ben ik al wat aandrijfassen en voorbanden verder maar heeft deze auto ook stiekem veel te veel tijd opgeslokt, zo zit er inmiddels een setje in hardheid verstelbare Koni Geel schokbrekers onder en is hij een stukje verlaagd en heb ik 2 weken terug een vol-lederen GTI interieurtje met stoelverwarming ingebouwd.
En de 19? Goeie vraag.. Ik ga net m'n laatste weekend in van m'n wel verdiende vakantie van 2 weken, ik heb voor die vakantie m'n hele schuur opgeruimd en alles bij elkaar gezocht om eens even 2 weken flink met de 19 bezig te gaan maar op 1 of andere manier waren er in die enige 2 weken vakantie van 2013 hogere prioriteiten en is er eigenlijk helemaal geen reet veranderd..
Helaas dag in dag uit druk met m'n werk en vaak laat thuis maar mischien komt het in 2014 dan toch nog goed en kon er wel eens een rijdende 19 ontstaan... Wie weet..

Opgeven doe ik het nooit.
