TPS

De elektra in de 19 16V is niet foutloos......
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

TPS

Bericht door Jacques »

Ik had al een tijdje last van een hikkende motor bij lage toerentallen. Na een gesprek met Bazz, die een verse TPS (=throttle position sensor NL: gaskleppositiesensor) heeft, besloot ik de mijne eens na te meten. Stekker los. Universeelmeter op 20K ingesteld en aangesloten over de rode en de groene draad van de tps. Als ik wat gas geef zou de weerstand moeten toenemen. In mijn geval klom de meter van ca 1,6kOhm langzaam op om vervolgens bij 1,7kOhm weer terug te zakken en dan door te gaan naar uiteindelijk 5,4kOhm. In de praktijk betekent dit dat bij een kleine gasklepopening, wanneer je meer gas geeft wordt het mengsel armer. Dit verklaard het hikken in de file. Ik las op RTC dat Ronald zei: "Als de motor stationair draait en je beweegt het armpje van de TPS dan zou de motor moeten afslaan." Nu dat deed hij niet. Ook de TPS spanning gemeten als de boel is aangesloten 0,29V (dit is niet goed)

Een nieuwe TPS kost ca 200 euro (Ja Renault). Dus een gebruikte gekocht en gemonteerd. Afgesteld op 0,13 Volt bij gasklep los. Volgens Henk Dijkstra afstellen op 0,12 – 0,16V met een goede digitale meter. Of met XRD of XR25 tussen de 0 en 1% gasklepopening. (maar, dat apparaat heb ik niet.) Nu reageert het armpje wel direct als de motor stationair draait en je beweegt het armpje van de TPS slaat de motor af.

Nog even wat gegevens:
Bestelnummer Renault 7701203513
Fabrikant Colvern, modelnummer 17/542/2684 4k15M
Ik gebruik nu een TPS uit een clio 1.8 16V modelnummer 17/541/2684 4k15M

Bijgaand nog wat foto’s. Op de eerste foto heb ik even 2 draadjes tussen de stekker gedaan om de 0,12 – 0,16V te kunnen meten.

Nieuwe TPS:
tps_nieuw.JPG
tps_nieuw.JPG (385.9 KiB) 6147 keer bekeken

Oude TPS:

Ik hoop dat andere er ook wat mee kunnen doen.
tps_oud.JPG
tps_oud.JPG (218.2 KiB) 6147 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 1 op Jacques, in totaal 0 keer gewijzigd.
bazz
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON Di 28 Apr 2009, 18:22

Re: TPS

Bericht door bazz »

Volgens mij zijn alle TPS-sensoren van de 1.8 16v uitwisselbaar en met een BEETJE ohm-meter zelf ook wel af te stellen ;)

maar mooi dat het nu goed is :P
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: TPS

Bericht door Jacques »

Afsteld op 0.14V bij gasklep dicht. Bij gasklep open is de waarde dan 4,67V. Volgens documentatie zou dit 4,7V moeten zijn. Dat is dus goed. Net even een ritje gemaakt. Loopt heerlijk. Geen gehik meer bij kleine gasklepopeningen en ook geen geklapper uit de uitlaat bij afremmen op de motor. De motor draait lekker fris en zit vol leven.
Julianr19
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON Zo 17 Jan 2010, 15:42

Re: TPS

Bericht door Julianr19 »

Jacques schreefCOLONAfsteld op 0.14V bij gasklep dicht. Bij gasklep open is de waarde dan 4,67V. Volgens documentatie zou dit 4,7V moeten zijn. Dat is dus goed. Net even een ritje gemaakt. Loopt heerlijk. Geen gehik meer bij kleine gasklepopeningen en ook geen geklapper uit de uitlaat bij afremmen op de motor. De motor draait lekker fris en zit vol leven.

en zo moet het en niet anders:D
zoef*
Gebruikers-avatar
proostjoost
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON Do 03 Sep 2009, 17:35

Re: TPS

Bericht door proostjoost »

Hier in den haag zit Henk Albronda een garage waar ze alleen snelle renault doen, hij houd zich ook bezig met competitie. Hij had een jaar geleden een doosje met nieuwe liggen. Een gebruikte kost bij hem EUR 30,-- Nieuw weet ik niet.

Ik heb er over nagedacht een aftermarket-oplossing in de vorm van een product te ontwikkelen. Helaas is het zo dat de motoren niet meer met TPS uitgerust zijn. Dus heeft het een beetje weinig zin. De 120 graden potmeter is ook niet zo gangbaar.
Heej poppelepee, ga je met ons mee, vlammen in de 16V !
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: TPS

Bericht door Jacques »

Ik zag dat mijn tps-tip zelfs bij de Renault club in Thailand is aangekomen: http://www.renaultclubthai.com/forum/fo ... =8437&PN=1
Dakloze
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON Wo 13 Jul 2011, 20:09

Re: TPS

Bericht door Dakloze »

zo je gaat internationaal, en zo te zien zijn ze verbaasd en vol lof want ik zie veel aaa en oooo :lol: ;)
Never drive faster, than your guardian angel can fly.
Dakloze
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON Wo 13 Jul 2011, 20:09

Re: TPS

Bericht door Dakloze »

mijn cabrio hield vandaag opeens ook in en klapperde flink, en sloeg toen ineens af en wil nu helemaal niet meer starten.
Hoe kan ik nu controleren of de tps nog werkt? (weet niet hoe oud deze is die erin zit maar van de draadjes is de isolatie aan het afbrokkelen)
En als ik nu een andere erop zet hoe stel ik die af als de auto niet loopt?
Alle tips zijn welkom.

Edit: zie net in begin topic dat bazz een verse tps erin heeft, als dat in de cabrio was dan heb ik die nu.
Never drive faster, than your guardian angel can fly.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: TPS

Bericht door Jacques »

TPS kun je controleren zonder de motor te starten. Gewoon kontakt aan en je meet 0,12-0,16 volt tussen de loper van de TPS en de aarde. (De buitenste 2 draden van de driepootstekker) Dat de auto niet wil starten kan natuurkijk aan nog veel meer liggen. bv. kabelbreuk, BDP sensor, stekker verbindingen, verdeelkap of water in de bougieschachten, relais van de benzinepomp (in kastje achter linker koplamp). Kom je er niet uit, check dan eerst even of de boel vonkt, zoniet dan is het vaak de BDP sensor. Bij BDP senor los moet je ca 240 Ohm over de contakten meten.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: TPS

Bericht door Jacques »

Kabelbreuk: Ik heb tijdens de opbouw een aantal draden van de kabelboom moeten vervangen omdat de isolatie ten gevolge van de hitte keihard was geworden en vervolgens gebarsten. Een van de voor jouw misschien belangrijke kabels was de kabel naar de 4 injectoren, zie plaatje (rode pijl). Dit zelfde geld ook voor de kabel naar de radiator heb ik van een Diesel auto gehaald, die wordt minder heet en blijft dus mooi soepel.
Bijlagen
stekker injectorrails
stekker injectorrails
100_6937_1.JPG (80.34 KiB) 23989 keer bekeken
BUTTON_POST_REPLY