Ik had al een tijdje last van een hikkende motor bij lage toerentallen. Na een gesprek met Bazz, die een verse TPS (=throttle position sensor NL: gaskleppositiesensor) heeft, besloot ik de mijne eens na te meten. Stekker los. Universeelmeter op 20K ingesteld en aangesloten over de rode en de groene draad van de tps. Als ik wat gas geef zou de weerstand moeten toenemen. In mijn geval klom de meter van ca 1,6kOhm langzaam op om vervolgens bij 1,7kOhm weer terug te zakken en dan door te gaan naar uiteindelijk 5,4kOhm. In de praktijk betekent dit dat bij een kleine gasklepopening, wanneer je meer gas geeft wordt het mengsel armer. Dit verklaard het hikken in de file. Ik las op RTC dat Ronald zei: "Als de motor stationair draait en je beweegt het armpje van de TPS dan zou de motor moeten afslaan." Nu dat deed hij niet. Ook de TPS spanning gemeten als de boel is aangesloten 0,29V (dit is niet goed)
Een nieuwe TPS kost ca 200 euro (Ja Renault). Dus een gebruikte gekocht en gemonteerd. Afgesteld op 0,13 Volt bij gasklep los. Volgens Henk Dijkstra afstellen op 0,12 – 0,16V met een goede digitale meter. Of met XRD of XR25 tussen de 0 en 1% gasklepopening. (maar, dat apparaat heb ik niet.) Nu reageert het armpje wel direct als de motor stationair draait en je beweegt het armpje van de TPS slaat de motor af.
Nog even wat gegevens:
Bestelnummer Renault 7701203513
Fabrikant Colvern, modelnummer 17/542/2684 4k15M
Ik gebruik nu een TPS uit een clio 1.8 16V modelnummer 17/541/2684 4k15M
Bijgaand nog wat foto’s. Op de eerste foto heb ik even 2 draadjes tussen de stekker gedaan om de 0,12 – 0,16V te kunnen meten.
Nieuwe TPS:
Oude TPS:
Ik hoop dat andere er ook wat mee kunnen doen.