cabrio van Jacques

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

De laatste onvolkomenheden zijn dit weekend uit het ECU programma gehaald. Ik reed met een voorlopigge mapping, zodat de wagen ingereden kon worden. De mapping is op de openbare weg gedaan. In de kat-vervanger is een wideband lambdasonde geplaatst. Tevens werd de XRD gebruikt om realtime o.a. toerental en gasklepstanden te monitoren. Ik reed en Menno paste de waarden aan met de laptop. Eerst is de inspuitmap aangepast en toen de ontstekingsmap. De auto haalde 7500 toeren in twee en drie. (Dus niet meer zeuren dat een megane blok geen toeren wil draaien.) UIteindelijk heeft Menno de streep op 7200 rpm gezet.) Overigens zitten de injectoren tegen de duty-cycle grens. Wie meer vermogen uit zo'n blok wil halen moet of de brandstofdruk verhogen of andere injectoren nemen.
Laatst gewijzigd door 1 op Jacques, in totaal 0 keer gewijzigd.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

7500 rpm pittig, maar ging je 2.0 er ook soepel naar toe ? en merk je nu nog veel verschil met de oude mapping ?
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Vraag 1: Ging je 2.0 er ook soepel naar toe?

Ja, hij vliegt ook in 5 zo richting begrenzer.Let wel ik rij met een JC5 053 bak en die is 5% lager gegeared. Tevens zit er gewoon een gietijzeren F7P uitlaatspruitstuk op.
Mijn advies aan jouw. Laat een kamer in je kop draaien voor de ontsteking en vraag een copy van mijn mapping aan Menno. Ik kan je verzekeren dat je dan echt hard accelereert.

Over vraag 2: en merk je nu nog veel verschil met de oude mapping: Ja, Hij loopt gewoon van 1000 tot 7000 toeren zonder vreemde reacties (niet te rijk of te arm)
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Ronald16V »

Jacques schreefCOLONVraag 1: Ging je 2.0 er ook soepel naar toe?

Ja, hij vliegt ook in 5 zo richting begrenzer.Let wel ik rij met een JC5 053 bak en die is 5% lager gegeared. Tevens zit er gewoon een gietijzeren F7P uitlaatspruitstuk op.
Mijn advies aan jouw. Laat een kamer in je kop draaien voor de ontsteking en vraag een copy van mijn mapping aan Menno. Ik kan je verzekeren dat je dan echt hard accelereert.

Over vraag 2: en merk je nu nog veel verschil met de oude mapping: Ja, Hij loopt gewoon van 1000 tot 7000 toeren zonder vreemde reacties (niet te rijk of te arm)
Blok van Roald gaat gewoon met Megane kop en Megane ontsteking draaien op stand-alone management. ben er al druk mee bezig.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

[quote="Ronald16VBlok van Roald gaat gewoon met Megane kop en Megane ontsteking draaien op stand-alone management. ben er al druk mee bezig.[/quote]
Mooi, scheelt weer een hoop ombouwwerk.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

Dank voor het antwoord Jacques, ben ook heel benieuwd hoe het 2.0 blok in mijn 19 16v gaat aanvoelen zeker omdat er dan nog F7P nokkenassen in komen die iets scherper zijn.
Maar wat ik bedoelde met merk je nog verschil met de oude mapping is of het merkbaar is dat hij in bepaalde toeren gebieden beter accelereert/feller is.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Roald schreefCOLONDank voor het antwoord Jacques, ben ook heel benieuwd hoe het 2.0 blok in mijn 19 16v gaat aanvoelen zeker omdat er dan nog F7P nokkenassen in komen die iets scherper zijn.
Maar wat ik bedoelde met merk je nog verschil met de oude mapping is of het merkbaar is dat hij in bepaalde toeren gebieden beter accelereert/feller is.
Bij jouw gaat de acceleratie nog wat vlotter. Mijn auto weegt 1182 kg, jouw auto 1060kg.
Op de vraag of de nieuwe mapping voelbaar is. Ja. Ik had eerst een overgang bij 4000 toeren waar je van closed loop naar open loop gaat. Nu loopt het blok gewoon door de 4000 toeren heen en vervolgens zeer vlot door naar 7000 toeren. Tevens is de koude start-verrijking aangepast. Ik rij zonder koude start injector (5e injector) en normaal sloeg de auto wel eens af in de opwarmfase. Dat is ook meteen verholpen. We zijn ca 2,5 uur bezig geweest. Een half uur met het installeren van de apparatuur , 1,5 uur rijden en aanpassen van de ECU en vervolgens een half uurtje om alles weer te herinstalleren en een eprom te branden.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

Klinkt goed Jaqcues, en inderdaad die van mij is 100 kilo lichter dat zal een merkbaar verschil zijn.
Anything worth doing is worth doing right!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Ronald16V »

En die van jou krijgt F7P nokken ;)
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

IK weet het. Ik gebruik megane nokken. Overigens kreeg ik van Menno te horen dat de originele injectoren (200cc @ 3 bar)tegen de duty-cycle grens aan zitten. Wie meer vermogen uit zo'n blok wil halen moet of de brandstofdruk verhogen of andere injectoren nemen.
BUTTON_POST_REPLY