cabrio van Jacques

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

Maar hoe staat het nou met je cabrio jaqcues ? heb je niet gezien op de RTC openingsmeeting.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Hoe staat het er mee. Na lang wachten mijn megane ECU getest. De megane heeft 60-2 tanden op het vliegwiel en ik had geen zin om, als de ECU niet werkt, weer het blok eruit te takelen. Ik ga dus nu een 44 tands vliegwiel monteren, 2 gaten tappen voor de koelwater temperatuur naar de ECU en dashbord, iets verzinnen om de stappenmotor van de R19 er tussen te knutselen. En een extra aansluiting in het spruitstuk maken voor een wideband lambda sonde, om de ECU af te stellen. Ik heb er wel een beetje de smoor over in. Ik mis nu de dyno dag van RTC op 23/4. Het goede nieuws. Ik heb 4 dagen vrij rond pasen. Ik heb alle tappen liggen, die ik nodig heb. Menno gaat me helpen met het mappen van de ECU. Ik heb, zoals ik al schreef, afgelopen weekend even met de Megane 2.0 16V van Roy en Nicole gereden. Ik wilde toch weten hoe zo'n blok nu rijdt. Als het bijna geen moer uitmaakt, is het zonde van het vele werk. Maar dit trekt echt veel harder onderin. Wordt vervolgt.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Roald schreefCOLON heb je niet gezien op de RTC openingsmeeting.
Ik was er wel. Hier is het bewijs. Ik heb zelf ook een aantal mensen, die ik graag wilde spreken gemist, o.a Henk Dijkstra. Mag je raden waar dat gesprek over zou gaan.
Bijlagen
Mijn R19.jpg
Mijn R19.jpg (167.33 KiB) 14268 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Er zit inmiddels weer een koppeling op. Nu met 44 tanden. Uitlijnen ging redelijk vlot.
Ook zit de ontstekingsverdeler er op.
Ik heb het even uitgeplozen. Het lijkt erop dat de koelw. temp. sensor naar de ECU dezelfde karakteristiek heeft als de R19 en ook de stekker past gewoon. Dat is de witte connector op het thermostaat huis. Alleen nog een gaatje in de kop boren voor de koelw. temp sensor/schakelaar naar het dashbord (M14x1,25)

Ik heb even een tabelletje gemaakt met de ohmse waarden van sensoren.

Megane
luchtinlaat van tot
0 graden 7470 11970
20 graden 3060 4045
40 graden 1315 1600
R19
van tot
0 graden
20 graden 3060 4050
40 graden 1290 1650

Koelwater naar ECU Megane
0 graden
20 graden 3060 4045
40 graden 1315 1600
80 graden 300 370
90 graden 210 270
R19
20 graden 3050 4050
80 graden 300 370
90 graden 210 270

Koelwater naar dashbord ECU Megane
0
20 graden 3060 4050
80 graden 300 370


R19
20 graden 2000 ??
Bijlagen
verdeler zit nu in de megane kop
verdeler zit nu in de megane kop
onsteking.jpg (55.05 KiB) 14253 keer bekeken
Weer met F7P vliegwiel en nieuwe koppeling
Weer met F7P vliegwiel en nieuwe koppeling
met F7P vliegwiel.jpg (97.26 KiB) 14253 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 2 op Jacques, in totaal 0 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: cabrio van Jacques

Bericht door MaartenJan »

Het vordert gestaag :)
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Ja, Ik weet nu hoe ik verder moet. Ik ga morgen een chip ophalen voor een 2L blok met F7P kop. Daar kan ik de boel mee inrijden.

Ik moet nog een plekje verzinnen voor de stappenmotor. Op de huidige plek zit nu de uitgang van de thermostaat en tevens zit een luchtfilterhuis in de weg. Verder moet er in een uitlaatsysteem, dat kan de megane 4 in 2 in 1 zijn of het standaard R19 16V spruitstuk, nog een extra aansluiting (M18x1,5) komen voor de wideband lamdasonde. Dit om de boel af te stellen. De lasmoeren zijn lastig te vinden, dus ik maak ze zelf van een M16 moer op de draaibank. Ook moet ik nog een plek verzinnen voor de koude start injector. Of is weg laten een optie??
Aanpassingen tot nog toe, tgv. de megane kop:
Andere gaskabel van de Meg 2.0 16V, Megane thermostaat en slang naar de radiator. Gaatje in het spruitstuk voor de lucht temp sensor. Gaatje in de kop voor knocksensor en dashbord temp. Kamer in de kop voor de vonkendistributie. De metalen pijp voor de aansluiting van servo en map-sensor gebruik ik van de megane.

Verder gebruik ik de megane dynamo en stuurbekrachtingspomp omdat je dan veel makkelijker bij het oliefilter kunt komen.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Weer wat verder. Ik heb met Menno gesproken hoe ik verder moet.

De koude start injector komt er niet op.
De verwarming van het megane inlaatspruitstuk vervalt (Zit alleen op de megane)
Ik ga verder met het gietijzeren spruitstuk en las een lasmoer op mijn katvervanger (voor de wideband λ-sonde)
Nog even de injectoren van de Meg. en de R19 vergelijken. De voorkeur gaat uit naar F7P injectoren.
Ik heb een chip met programma voor de 2L. ECU is meteen even in de R19 getest en hij loopt gewoon stationair.
Ik wil eindelijk eens met een echt rappe cabrio rijden.

Op de foto zie je nu ook de temp sensor voor het dashbord en waarschuwwingslamje.
Bijlagen
aangepaste kop_klein.jpg
aangepaste kop_klein.jpg (69.34 KiB) 14236 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Een mooie opsteker:
De injectoren van de F7P passen 1 op 1 op de megane kop. Nu kan ik ook nog de aluminium fuel rail gebruiken ipv dat crappy plastic megane ding.

Ik heb vandaag de injectoren weg gebracht om te reinigen en nieuwe O-ringen erop en filters erin.

Opmerking. De injectoren van de megane zijn 14 ohm en die van de R19 zijn 2,5 ohm. Ik ga de R19 ECU gebruiken en Menno waarschuwde me dat ik dan bij gebruik van de megane injectoren een foutmelding krijg.
Bijlagen
plaatje van injetor reiningen en onderdelen
plaatje van injetor reiningen en onderdelen
FuelInjectorCleaning.jpg (62.6 KiB) 14222 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Wat gebeurt er weinig op het forum!

Ik kom aan het einde van het project. Afgelopen weekend de volgende delen gemaakt: een spruitstukje voor de F7P-stappenmotor, een afdekplaatje voor de megane stappenmotor, een lasmoer in de katvervanger en een nieuw lagertje voor het tussenwiel van de gaskabel. Het asje was ingesleten en de gaskabel liep tegen het spruitstuk aan en was al gerafeld. Dat is vragen om problemen.
Wat plaatjes:

Hopelijk hangt het blok er binnekort in. Ik moet nog even kijken of de bout RA van het subframe makkelijk los gaat ander gaat het blok er bovenlangs uit.
Bijlagen
Mijn donorblok. Het oude blok van Mark.
Mijn donorblok. Het oude blok van Mark.
100_6923klein.jpg (65.2 KiB) 14179 keer bekeken
Lasmoer op de katvervanger (ivm afstellen)
Lasmoer op de katvervanger (ivm afstellen)
100_6924klein.jpg (41.77 KiB) 14179 keer bekeken
Aanpassingen voor stappenmotor F7P
Aanpassingen voor stappenmotor F7P
100_6921klein.jpg (45.77 KiB) 14179 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Inmiddels zijn alle componenten klaar voor de F7R met F7P ECU. Ik ben begonnen met het uitbouwen van het blok. De aandrijfassen zijn los en ook de achterste bouten van het subframe kunnen gewoon los. Wat is het handigst? Het hele subframe eronderuit of het blok bovenlangs eruit. Ik maak gebruik van een 2 kolomsbrug met een takelbaan er boven.
BUTTON_POST_REPLY