cabrio van Jacques

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Ik kwam vrijdag bij Rijsbergen in de opruimingsbak een gloednieuw K&N inlegfilter tegen de Megane 2.0 16V. Die is nu van mij. Ik wil zo wie zo met een luchtfilterkast gaan rijden. Van Bart (fs1) heb ik net een F7P draadboom gekregen. Thanks! Die heb ik in ieder geval nodig. Ik hoor net van Bart Vos, dat mijn Megane ECU klaar is, maar hij moet nog getest worden. De startonderbreking moet er nu uit zijn. Hij is al gechipped door de vorige eigenaar. De silicone is weg gesneden en er zit een herschrijfbare chip in. Als hij werkt, ga ik verder met de totale Megane set-up. Megane heeft een 4-draads lambda sonde, 2 draads stappenmotor, andere knok-sensor en DIS-onsteking. Dat zijn de belangrijkste verschillen, wat betreft ECU. Als hij niet werkt ga ik verder met de F7P-ECU en moet ik een gaatje in de kop maken voor de knok-sensor en een aansluiting voor de stappenmotor van de F7P op het inlaatspruitstuk maken.
Ik ga eerst even zoeken naar een megane 2.0 16V om de ECU te testen.
Wie weet een Megane 2.0 16v bouwjaar 1996-1999 waar ik even mijn ECU op kan aansluiten. Dat is 5 minuten werk en er kan niets stuk gaan!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Het project lijkt stil te staan, maar niets is minder waar. Ik heb van Bart (fs1) de kabelboom van een F7P gekregen. Van Bart Vos heb ik net mijn ECU van de Megane terug. De startonderbreker is eruit geprogrammeerd. Zoals je op de foto ziet kun je wel bij de Eprom komen als je de silicone wegsnijdt en is er een programeerbare eprom leverbaar. De bedoeling is om te proberen het Megane blok met de megane computer te laten lopen. Ik zoek eigenlijk nog steeds een auto om de ECU in te testen. Als dat lukt ga ik de megane draadboom aanpassen aan mijn renault 19. Ik heb via http://www.hecomo.de al de aan aansluitingen gevonden van de 2 F7P stekkers voorin links bij het relais kastje. (zie die website "kabelplan fur den umbau der 16v motoren F7P und F7R aus dem clio in den R5 GTE". Ook heb ik een Franse website gevonden waar de bedrading van de F7R D710 van de megane staat uitgelegd http://www.clio-williams.net/forum/view ... 37&start=0 Nu nog even het een en ander uitzoeken in het Frans. Ik ben er niet zo goed in. Ik wil de stekkers van de F7P draadboom aansluiten op mijn megane draadboom. Dan blijft de auto gewoon origineel en is er nog een weg terug. Verder is het de bedoeling het blok hangend te monteren. Ik heb op de sloop de rechter motorsteun bij de distrubutie eruit geslepen. Die wil ik tegen de veertoren lassen. Aan de linker kant komt de versnellingsbak dan te hangen aan de chassisbalk en aan de achterkant komt een hondebot. Zo zit het ook in de clio en de Megane. Hierdoor vervalt de motorsteun onder de dynamo en is het mogelijk om de brede radiateur van de Megane te monteren. Dat scheelt weer 15cm extra koeloppervlak.
Bijlagen
Eprom F7R D710
Eprom F7R D710
100_6735klein.jpg (52.91 KiB) 15676 keer bekeken
ECU F7R D710
ECU F7R D710
100_6736klein.jpg (37.41 KiB) 15676 keer bekeken
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

Goed bezig Jacques, maar al die hars weg halen is wel een lekker klusje zeg :?
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: cabrio van Jacques

Bericht door MaartenJan »

Goed bezig inderdaad, maar die startblokkering eruit halen kost een hoop moeite maar is dus wel mogelijk :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Als het werkt, hoef ik de auto ook niet op de rollenbank te zetten om te mappen. Ook past de draadboom dan meteen op de sensoren van dit blok. Verder wordt het een kwestie van kabelboom van de F7R aan de renault te knopen. Ik denk dat dat wel gaat lukken. Het grootse obstakel is de Franse taal. Ik zit nog steeds op mijn blok te wachten.
fs1
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: cabrio van Jacques

Bericht door fs1 »

effe melden dat ik alles tot hier toe nog steeds super vind! als je hulp nodig hebt om een stuk tekst van frans naar nederlands te vertalen ofzo roep je maar
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Ik ga morgen mijn onderblok en kop ophalen bij het revisiebedrijf. Komt er weer eens wat schot in het project. Vervolgens maar het blok opbouwen. Als alles goed is kan ik nu dus de megane ECU en de R19 ECU gebruiken met in achtname dat iedere ECU zijn eigen vliegwiel heeft.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

Klinkt goed Jacques, ben benieuwd of het nu allemaal in 1 keer goed gaat.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

We gaan weer verder. Boodschappen gedaan en blok opgehaald bij Patric.

Lagerschalen drijfstang/hoofdlagers/axiaal, ARP bouten en nieuwe zuigerveren

Afbeelding

Onderblok gehoned
Afbeelding

Afbeelding

Kamertje in de kop gefreesd voor de ontsteking

Afbeelding

Kop gerevideerd:
Afbeelding

Afbeelding

Morgen eerst eens het ondercarter ontvetten en in de verf zetten.
Verder heb ik een motormantagebok geleend van een maat van me. Dat maakt het draaien met het blok wat eenvoudiger.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Het is wel erg stil hier op het forum. Ik ga weer wat verder met het blok. De bedoeling is dat het blok op de megane ECU en de F7P Ecu moet kunnen lopen. Beide sets sensoren moeten erop kunnen. Later is het een ramp om nog zo'n gaatje te tappen. Dus er moest een dat in de kop komen voor de Knock sensor. De draad is M12x1,25. Op 16,5mm uit de onderkant van de kop. Er is weinig ruimte voor een stuk gereedschap. Ik heb een pijpsleutel van Belzer gekocht bij de dump. De sleutelwijdte is 24. De buitendiameter is 32mm. Veel meer ruimte is er ook niet onder het spruitstuk. Bijgaand weer wat plaatjes.
O ja, ik heb inmiddels een ander inlaatspruitstuk zonder die aansluiting voor de koude startinjector. Was nog een hele klus om het schoon te maken. Leve het EGR systeem dat je hele inlaattraject van een laagje asfalt voorziet.
Bijlagen
aanzicht inlaatzijde
aanzicht inlaatzijde
100_6750klein.jpg (55.77 KiB) 15584 keer bekeken
pijpsleutel 24 voor demontage knocksensor
pijpsleutel 24 voor demontage knocksensor
100_6749klein.jpg (57.57 KiB) 15584 keer bekeken
knocksensor in kop
knocksensor in kop
100_6747klein.jpg (49.57 KiB) 15584 keer bekeken
Onderblok in de verf
Onderblok in de verf
100_6746klein.jpg (63.07 KiB) 15584 keer bekeken
BUTTON_POST_REPLY